Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2022

Για Δημοτικά Τέλη και Προϋπολογισμό δήμου Βύρωνα τοποθετήσεις ΑΡ.ΠΑ.στο δημ. συμβούλιο 14.12.2022

Τοποθέτηση Αριστερής Παρέμβασης για δημοτικά τέλη δημοτικούς φόρους και λοιπά: Νομίζω ότι σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία έπρεπε από το Δήμο να παρθούν μέτρα για να ανακουφιστούν οι οικονομικά ευάλωτοι και γενικά ευρύτερα στρώματα, η λαϊκή πλειοψηφία, οι εργαζόμενοι οι οποίοι υφίστανται τελικά μονομερώς το βάρος της κρίσης και μία σειρά μέτρων, την ακρίβεια, μείωση των συντάξεων, των μισθών, την ανεργία και ούτω καθεξής.

Ενώ εδώ τώρα διατηρείται ένα από τα πιο ψηλά στην Αθήνα ποσοστό δημοτικών τελών για τις κατοικίες. Να σας πω ενδεικτικά εμείς έχουμε 1,35, ο Δήμος Χαλανδρίου έχει 1,10, ο δήμος Σαρωνικού επίσης έχει 1,10, που είναι συγγενείς οι πολιτικές δυνάμεις με την δημοτική αρχή εδώ. Επίσης 1,03 έχει η Αγ. Παρασκευή, 1,11 έχει Νέα Ερυθραία και η Κηφισιά, 1,12 τα Βριλήσσια. 

Όλοι αυτοί οι δήμοι έχουν υποστεί και θα υποστούν τις επιβαρύνσεις με τις αυξήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, παρόλα αυτά κάποιοι από αυτούς, παράδειγμα το Νέο Ηράκλειο προχώρησαν σε μείωση δημοτικών τελών και όχι μόνο ο δήμος της Αθήνας. Θα πει κάποιος ότι είναι συμβολική όταν βάζεις μείωση 5%, 10%, όμως για κάποιους ανθρώπους είναι ουσιαστική, όταν περνάει ο κόσμος τέτοια φτωχοποίηση και τέτοια ανημπόρια. Άρα λοιπόν νομίζω ότι έχει μία σημασία ο δήμος να προέβλεπε μείωση των δημοτικών τελών. Θεωρώ επίσης ότι τα μέτρα για την απαλλαγή και τις μειώσεις σε ευάλωτους δεν είναι στο ύψος των αναγκών ούτε τόσο γενναία αυτά που προτείνονται. 

Όπως το είχαμε πει και πέρυσι για ένα ζευγάρι συνταξιούχων για να έχει έστω αυτή τη μικρή έκπτωση πρέπει να είναι 750 ευρώ το συνολικό εισόδημα του που πρέπει να μπαίνει στο σπίτι το μήνα. Και για το μοναδικό συνταξιούχο είναι 450 ευρώ. Τι να πρωτοκάνει αυτός να φάει, να πληρώσει δημοτικά τέλη, να πληρώσει ενοίκιο; Άρα λοιπόν θεωρώ ότι δεν είναι ευαισθητοποιημένη για τις ανάγκες των κατοίκων αυτή η πολιτική που εφαρμόζεται μέσα από τα δημοτικά τέλη. 

Και ένα άλλο ενδεικτικό είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό πάλι το πληρώνουν οι κατοικίες και στα Δημοτικά τέλη, δηλαδή είναι γύρω στο 70% αν υπολόγισα καλά τα έσοδα από τις κατοικίες στο σύνολο των εσόδων από δημοτικά τέλησε σχέση με αυτούς που έχουν οικονομική δραστηριότητα, δηλαδή τράπεζες, μαγαζιά μεγάλα, σουπερμάρκετ και λοιπά.  Αποτυπώνεται τελικά δηλαδή και στο ύψος των τελών για τις κατοικίες αλλά και στο ποσοστό που έχουν στο σύνολο των εσόδων μια ταξική πολιτική. Καταψηφίζουμε λοιπόν για τα θέματα 1-5 για μια σειρά παρόμοιους λόγους.  

 ###

Τοποθέτηση ΑΡ.ΠΑ., για τον Προϋπολογισμό του 2023: Ο προϋπολογισμός, όπως έχουμε ξαναπεί, αποτυπώνει και συγκεντρώνει την πολιτική της κάθε διοίκησης και της κάθε κυβέρνησης, είναι καθρέφτης, με αυτή την έννοια. Φαίνεται καθαρά και από τη σύνθεση των εσόδων που επιβαρύνει τους κατοίκους, αλλά και από το ότι οι κεντρικοί πόροι είναι πάλι από φορολόγηση των λαϊκών νοικοκυριών και όχι από τη φορολόγηση για παράδειγμα των εφοπλιστών. Αλλά και οι δαπάνες κατευθύνονται πλέον σε συγκεκριμένες επιλογές που εξυπηρετούν τις μεγάλες εταιρείες που φέρνουν τα προγράμματα για δήθεν εκσυγχρονισμό της διοίκησης και για άλλα μεγάλα έργα. 

Το νέο ζήτημα τώρα, αν και όχι τόσο νέο μετά και τον Κλεισθένη, είναι το τι έγινε στον περσινό προϋπολογισμό και στην ψήφιση του. Ο προϋπολογισμός καταψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο, αλλά “εγκρίθηκε” τελικά με 9 ψήφους από την παράταξη της δημοτικής αρχής. Χάρη στο νομό Κλεισθένη που καθόριζε ότι για τη διαδικασία έγκρισης του μετρούν μόνο οι θετικές ψήφοι. 

Αλλά, δεν είναι λοιπόν μόνο αυτά που εντόπισε η απόφαση του ΣτΕ, ως θέματα αντιδημοκρατικής λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων. Προφανώς έχουνε μεταμορφωθεί σε διακοσμητικά όργανα με ευθύνη και των προηγούμενων κυβερνήσεων. Με αυτή την έννοια και εμείς παρότι ήταν μία δικαιολογημένη αντίδραση ότι έφυγαν άλλες παρατάξεις από τη συνεδρίαση, εξαιτίας της απόφασης του ΣτΕ, για μας δεν κρίνεται από μία απόφαση η στάση μας. Είμαστε εδώ και παραμένουμε για να καταψηφίσουμε, παρότι δεν μετράει η ψήφος μας όπως προείπα. Γιατί το έχουμε καταλάβει και με τους νόμους Καλλικράτη και Κλεισθένη και με τους πρόσφατους νόμους του Θεοδωρικάκου που συμπλήρωσαν τους προηγούμενους αυτή είναι η κατάσταση. 

Εμείς είμαστε εδώ για να δηλώνουμε αυτά που εκπροσωπούμε, τους ανθρώπους οι οποίοι μας ψήφισαν με βάση τη θέση μας δεν υπάρχει πλέον «τοπική αυτοδιοίκηση». Οι προϋπολογισμοί και όλα καταρτίζονται με βάση τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την κυβερνητική πολιτική, τα μνημόνια και την έγκριση τελικά που πρέπει να έχουν από τα όργανα που θέσπισαν τα μνημόνια. 

Είναι χαρακτηριστικό και με τα δημοτικά τέλη αυτά που ειπώθηκαν προηγούμενα. Εμείς ζητάμε άμεση μείωση των δημοτικών τελών και φόρων όσο μειώθηκαν και τα εισοδήματα μας, Πλήρη απαλλαγή για ευπαθείς ομάδες, στην προοπτική κατάργησης των δημοτικών τελών, ακριβώς επειδή επιβαρύνεται υπέρμετρα η λαϊκή κατοικία, γιατί τα λαϊκά νοικοκυριά πληρώνουν και τον ΕΝΦΙΑ, πληρώνουνε και τον ΤΑΠ και το φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων και ούτω καθεξής. 

Μπορεί να υπάρχει άλλος προσανατολισμός, να φορολογηθούν τα κέρδη στις μεγάλες επιχειρήσεις στις τοπικές, στις τράπεζες, στη μεγάλη ακίνητη περιουσία. 

Ξεχωριστή παράμετρος φαίνεται ότι είναι και το θέμα με τις εργασιακές σχέσεις που έχει αντικατασταθεί η μόνιμη και σταθερή δουλειά σε μεγάλο ποσοστό πλέον και τείνει να γενικευθεί ακόμα περισσότερο με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας και στο δήμο του Βύρωνα είναι πλέον, άσχετα ανανεώνονται οι συμβάσεις, μη σταθερά εργαζόμενοι αυτοί που δουλεύουν στους παιδικούς σταθμούς. Είναι μεγάλο το ποσοστό αυτών που δουλεύουν στην καθαριότητα και σε άλλες υπηρεσίες του δήμου με προγράμματα περιορισμένης διάρκειας από τον ΟΑΕΔ και με τέτοιες υπερεκμεταλλευτικές σχέσεις εργασίας. 

Με όλη αυτή την πολιτική που υπηρετεί ο προϋπολογισμός εμείς τον καταψηφίζουμε με πλήρη επίγνωση ότι η ψήφος μας δεν μετράει, αφού ζούμε σε μία εικονική δημοκρατία πλέον. 

 ###