Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2007

ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΒΥΡΩΝΑ
ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ Μ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Βυρωνιώτες και Βυρωνιώτισσες,

Κυβέρνηση, κόμματα εξουσίας, ΜΜΕ, μετά την επέκταση των μαθητικών καταλήψεων, αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν προβλήματα στη μέση εκπαίδευση, αλλά δηλώνουν ότι “διαφωνούν με τις ακραίες μορφές”.
Εμείς, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι ίδιοι οι μαθητές βιώνουμε αυτά τα προβλήματα καθημερινά. Με το εντατικό πρόγραμμα μαθημάτων, την απροσάρμοστη και πληθωρική ύλη, την ανακολουθία του περιεχομένου των γνώσεων που παρέχονται, την εντατικοποίηση όσων προσπαθούν να ανταποκριθούν, την ανάγκη για φροντιστήρια στις ξένες γλώσσες αν θέλουν να μάθουν. Με τα όλο και περισσότερα έξοδα, αφού για την πλειοψηφία η αγορά βοηθημάτων ή η προσφυγή σε ιδιαίτερα και φροντιστήρια αρχίζει από το γυμνάσιο. Γνωρίζουμε ότι πολλά παιδιά, αφού δεν είχαν την απαραίτητη βοήθεια, να ανταποκριθούν σπρώχνονται είτε να εγκαταλείψουν το σχολείο, είτε να μεταπηδήσουν στα υποβαθμισμένα ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ (που ακόμα δεν έχουν πάρει πολλά βιβλία). Ξέρουμε τις ελλείψεις σε βιβλία, καθηγητές, αίθουσες, υποδομές. Ξέρουμε ότι οι μαθητές στις τελευταίες τάξεις γεμίζουν ακόμα περισσότερο με άγχος και ανασφάλεια που τους προκαλεί η συνεχής διαδικασία των εξετάσεων και η απορριπτική λειτουργία του σημερινού σχολείου. Ξέρουμε τα αδιέξοδα που νοιώθουν μπροστά στο ενδεχόμενο μη εισαγωγής τους στην ανώτατη εκπαίδευση, αφού τα πάντα είναι προσαρμοσμένα σε αυτό. Τον αδιέξοδο, εξοντωτικό και αντιδραστικό χαρακτήρα των εξετάσεων και του μηχανισμού των φροντιστηρίων που συντηρεί.

Ξέρουμε ότι η δημόσια εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως κόστος από το κράτος. Η παιδεία, με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θεωρείται πλέον εμπόρευμα που πρέπει να καθοδηγείται από τις αξίες της αγοράς, του κέρδους, της ανταγωνιστικότητας. Δεν θέλουν σκοπός της να είναι η διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων με γνώσεις και εφόδια για τη ζωή, αλλά καταρτισμένων ατόμων που θα πάρουν εύκολα τη θέση των υποταγμένων εργαζόμενων.
Όλα αυτά για πολλούς θεωρούνται πλέον ως φυσιολογικά και αναπόφευκτα. «Έτσι είναι η κατάσταση, παλιότερα ήταν χειρότερα, δεν βλέπεις τι γίνεται παντού.» Ζητάμε από τα παιδιά να αντέξουν, να βάλουν τα δυνατά τους, να μην αντιδρούν γιατί είναι μικρά και δεν ξέρουν τους σωστούς τρόπους. Αλλά εμείς, που τους ξέρουμε, δεν τους χρησιμοποιούμε για αυτά τα προβλήματα. Απλώς πληρώνουμε, δίνουμε κουράγιο, συζητάμε με τα παιδιά και όσοι μπορούν τα βοηθούν και στο διάβασμα.
Ακόμα πολλοί λένε ότι τα παιδιά παρασύρονται, ότι κάποιοι τα υποκινούν, ότι δεν έχουν τα σωστά αιτήματα, ότι δεν τα ξέρουν, ή ότι με αυτούς τους τρόπους υποβαθμίζεται περισσότερο το δημόσιο σχολείο. Όλοι, όμως, καταλαβαίνουμε ότι πίσω από τις αντιδράσεις των μαθητών κρύβεται κάτι σοβαρότερο. Κρύβεται η απόρριψη ενός τρόπου ζωής, μόρφωσης και αξιών που ως κοινωνία τους δίνουμε. Κρύβεται η διαμαρτυρία τους για το ότι μεγαλώνουν χωρίς ελεύθερο χρόνο, χωρίς οράματα και ιδανικά, ότι αντιμετωπίζονται ως ανταγωνιστικές μονάδες παραγωγής βαθμών, που το σύστημα είναι έτοιμο σε κάθε στιγμή να απορρίψει και να πετάξει ως άχρηστα.

Στο Βύρωνα δεν είναι τυχαίο ότι είναι όλα τα σχολεία κατειλημμένα, ενώ πανελλαδικά είναι το ένα τρίτο των σχολείων υπό κατάληψη. Τα ιδιαίτερα προβλήματα στα σχολεία και τους μαθητές μας δεν λείπουν. Ακόμα χρησιμοποιούνται υπόγεια ως αίθουσες, οι σχολικές αυλές περιορίζονται για να χτιστούν, τα σχολεία έχουν πλημμελή συντήρηση. Τα γυμνάσια-λύκεια συστεγάζονται, είναι συγκεντρωμένα σε συγκροτήματα στις 3 άκρες της περιοχής μας και πολλά παιδιά καταναλώνουν πολύ χρόνο στις επικίνδυνες διαδρομές.
Οι γονείς ανησυχούν, επίσης, για τα μαθήματα που χάνονται γιατί ξέρουν ότι πρώτα απόλα το κόστος αυτό το σηκώνουν τα ίδια τα παιδιά με τα κενά που δημιουργούνται και την εντατικοποίηση που θα ακολουθήσει. Οι μηχανισμοί της εξουσίας, αντί να μπουν μπροστά στις ευθύνες τους και να πάρουν μέτρα για τα προβλήματα, ώστε να γυρίσουν οι μαθητές στα σχολεία, θέλουν να μετατρέψουν αυτή την ανησυχία σε κοινωνικό αυτοματισμό και να δημιουργήσουν αντιπαράθεση γονιών με μαθητές και οι καταλήψεις να κλείσουν χωρίς να δώσουν το παραμικρό.
Χρειάζεται να σταθούμε αλληλέγγυοι στα αιτήματα των παιδιών. Να συμβάλλουμε και με δική μας δραστηριοποίηση για λύσεις στα αιτήματά τους. Για να επιστρέψουν με νίκες στα θρανία, που παρά τα προβλήματα, έχουν πολλά να τους μάθουν. Όπως πολλά μαθαίνουν και από τη συμμετοχή σε διαδικασίες, που οι ίδιοι με δημοκρατικό τρόπο ώριμα συζητούν όλες τις απόψεις και αποφασίζουν για τις κινητοποιήσεις τους, που πρέπει να έχουν τη ενεργή συμμετοχή όλων και να μην λειτουργούν με την ανάθεση. Κινητοποιήσεις που πρέπει να περιφρουρούνται και να προστατεύονται από όλους όσους θέλουν να τις προβοκάρουν με διάφορους τρόπους.

ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΚΟΦΑΝΤΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
Χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε τις συκοφαντίες που ακούγονται ακόμα και από τα «υπεύθυνα» χείλη του Δημάρχου κ. Χαρδαλιά για ζημιές εκατομμυρίων που έχουν γίνει σε σχολείο εξαιτίας των καταλήψεων και καμιά σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα. Να αποκρούσουμε τις προσπάθειες να αντιμετωπιστούν οι μαθητές που κάνουν καταλήψεις με ποινικοποίηση, καταστολή ή βία.
Ήρθε η ώρα οι μεγαλύτεροι να πάρουμε την υπόθεση του αγώνα στα χέρια μας. Είναι απαραίτητο ένα μέτωπο αγώνα εργαζόμενων, γονιών, εκπαιδευτικών, σπουδαστών που να απαιτήσει μαζί με τα εργασιακά αιτήματα για τους μισθούς, το ασφαλιστικό, το δικαίωμα σε μόνιμη και σταθερή δουλειά, να ικανοποιηθούν και οι ανάγκες για :

Ø αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, σύγχρονη παιδεία,
Ø κατάργηση της ανάγκης και του θεσμού των φροντιστηρίων με την
Ø αναβάθμιση και άλλο προσανατολισμό της παρεχόμενης μόρφωσης, με
Ø λιγότερους μαθητές ανά τμήμα, με
Ø προσλήψεις μόνιμων καθηγητών, με
Ø λεφτά για σύγχρονα σχολεία και υποδομές, με
Ø στροφή από το εξεταστικοκεντρικό σύστημα εκπαίδευσης στην
Ø ουσιαστική υποστήριξη όλων των μαθητών ώστε χωρίς φραγμούς να ολοκληρώνουν την
Ø 12χρονη εκπαίδευση σε ένα ενιαίο σχολείο χωρίς διαχωρισμούς και να έχουν
Ø δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς εξοντωτικές εξετάσεις και την μεταβαλλόμενη, ανάλογα με τις σκοπιμότητες της κυβέρνησης, βάση του 10.

Για να μην περάσουν οι προωθούμενες από Ν.Δ.. ΠΑΣΟΚ, Ε.Ε. και όλο το σύστημα εξουσίας αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, με την εφαρμογή της οδηγίας για αναγνώριση των πτυχίων των κολλεγίων, του νόμου-πλαίσιου για την λειτουργία των ΑΕΙ-ΤΕΙ, την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την εξάπλωση της ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, μόνο ο κοινός μαζικός αγώνας μπορεί να τα καταφέρει και να φέρει νίκες .

Να απαιτήσουμε να δοθούν λύσεις από το Δήμο, που έχει την ευθύνη στα κτιριακά προβλήματα των σχολείων του Βύρωνα, στην επαρκή και σωστή συντήρηση και καθαριότητά τους, στην ασφαλή πρόσβαση σε αυτά.

Να στηρίξουμε τις μαθήτριες και τους μαθητές στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν λόγο για το μέλλον τους, γυρίζοντας την πλάτη σε εκείνους που θέλουν τους νέους και τις νέες υποταγμένους, αξιολύπητα θύματα της εργασιακής ανασφάλειας, της ανεργίας, των ναρκωτικών και κάθε είδους κοινωνικής περιθωριοποίησης.

Νοέμβρης 2007