Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου 2007

ΑΠΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΗΜΟΥ ΒΥΡΩΝΑ


ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΜΠΕΙΡΙΑ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Συμπληρώθηκαν είκοσι οκτώ μήνες (11/10/2004) λειτουργίας της δημοτικής συγκοινωνίας, μιας νέας δημοτικής υπηρεσίας του Δήμου Βύρωνα, με δωρεάν δημόσιο κοινωνικό χαρακτήρα. Η λειτουργία της αποδεικνύει ότι όταν υπάρχει πολιτική βούληση ο Δήμος μπορεί να ασκεί κοινωνική πολιτική και να προσφέρει υπηρεσίες στον πολίτη, ακόμη και δωρεάν, διότι οι κάτοικοι αυτής της πόλης πληρώνουν ήδη αρκετά χρήματα και έχουν την απαίτηση ο Δήμος να χαράσσει μια πολιτική με κοινωνικά χαρακτηριστικά.
Σήμερα έχουμε ήδη την εμπειρία σχεδόν δυόμισι χρόνων λειτουργίας της Δ. Συγκοινωνίας και μπορούμε να συζητήσουμε για τα αποτελέσματα, τα προβλήματα και την προοπτική της. Να βγάλουμε ορισμένα πρώτα συμπεράσματα τα οποία είναι χρήσιμα για τη παραπέρα βελτίωση, αναβάθμιση της λειτουργίας της αλλά και των συνθηκών εργασίας των εργαζόμενων σε αυτήν. Ο στόχος πρέπει να είναι όλο και περισσότεροι πολίτες να προτιμούν για τις μετακινήσεις τους στην πόλη τη Δημοτική Συγκοινωνία και όχι το Ι.Χ.
Η Δ. Συγκοινωνία λειτουργεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας, αποτελείται από δύο γραμμές και από 53 στάσεις. Ξεκίνησε με ένα πιλοτικό πρόγραμμα αρχικά από τις 9 π.μ. έως τις 5 μ.μ., και από το Σεπτέμβριο, μετά την πρόσληψη των περισσοτέρων οδηγών, οι ώρες λειτουργίας τροποποιήθηκαν από 8 π.μ. έως 8 μ.μ. και επεκτάθηκε η μία γραμμή προς την οδό Μ. Μερκούρη (Νταμάρια). Το Σαββατοκύριακο οι ώρες λειτουργίας είναι από τις 8 π.μ. έως τις 3 μ.μ.
Μετακινούνται ακόμη με έκτακτο δρομολόγιο, κάθε πρωί μαθητές από την περιοχή της Νεράιδας προς τα σχολεία στην περιοχή των Νταμαριών, αφού ο αρχικός σχεδιασμός δεν προέβλεψε τη μετακίνηση των μαθητών προς τα συγκεκριμένα σχολεία.
Καθημερινά με τη Δ.Σ. μετακινούνται εκατοντάδες επιβάτες (φτάνουν και τους 1.500) σε διάφορα σημεία της πόλης. Ιδιαίτερη αυξημένη κίνηση παρουσιάζει η γραμμή που πηγαίνει στον Καρέα. Στην συγκοινωνία απασχολούνται 18 οδηγοί που προσελήφθησαν μέσω Α.Σ.Ε.Π. και ένας εργαζόμενος από το δήμο.
Η εφαρμογή και η λειτουργία του αρχικού σχεδιασμού της Δ.Σ ανέδειξε μια σειρά από προβλήματα τα οποία δεν είχαν προβλεφθεί και άλλα τα οποία δημιουργήθηκαν στην πορεία.
Τα προβλήματα αυτά σχετίζονται:
PΜε το κυκλοφοριακό, τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, την ελλιπή σήμανση, την απαράδεκτη οδική συμπεριφορά αρκετών συμπολιτών μας αλλά και προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη θέσεων στάθμευσης,.
üΜε την χάραξη των γραμμών, γίνεται κυκλική κίνηση των δρομολογίων.
PΥπάρχουν δρόμοι οι οποίοι είναι απροσπέλαστοι π.χ. Αδαμαντίου Κοραή, Αλατσάτων, Ανδρομέδας, και άλλοι που είναι επικίνδυνοι π.χ. Μ. Μερκούρη.
PΜε την τροφοδοσία διαφόρων καταστημάτων η οποία γίνεται σε όλη τη διάρκεια της ημέρας χωρίς καμία προειδοποίηση.
Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν ώστε να δυσκολεύουν την κίνηση των λεωφορείων στους δρόμους της πόλης, τα δρομολόγια να γίνονται αναξιόπιστα, με αποτέλεσμα ο πολίτης να ταλαιπωρείται, ο εργαζόμενος να εργάζεται κάτω από αντίξοες συνθήκες και πολλές φορές όσο και να προσπαθεί δεν μπορεί να δώσει λύση.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτεί η ασφαλής κίνηση των οχημάτων, ο συνεχής τεχνικός έλεγχος (ΚΤΕΟ – κάρτα καυσαερίων - πυροσβεστήρας), τα ελαστικά, η καθαριότητα η απολύμανση, και η αντιμετώπιση της έλλειψης επαρκούς κλιματισμού (ψύξη – θέρμανση).
Τα παραπάνω προβλήματα, ενδεχομένως και άλλα που υπάρχουν, χρειάζεται να αντιμετωπισθούν, πολλά από αυτά άμεσα και άλλα μετά από μελέτη και σχεδιασμό, αν θέλουμε η Δ.Σ. να παρέχει ασφαλή και αξιόπιστα δρομολόγια, να μην απαξιώνεται από τους πολίτες, να έχουμε αύξηση και όχι μείωση των επιβατών που τη χρησιμοποιούν.
Το σωματείο μας επιδιώκει τα προβλήματα αυτά να αντιμετωπισθούν ώστε να έχουμε δωρεάν αξιόπιστη Δ.Σ. με συχνά δρομολόγια, με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους και ασφαλή κίνηση για τους επιβάτες.
Θεωρούμε ότι πρέπει να παρθούν άμεσα μέτρα :
Χρειάζεται επανασχεδιασμός των δρομολογίων σε ορισμένους δρόμους ή κατάργηση μερικών οδών όπως π.χ Αδ. Κοραή, Μ. Μερκούρη.
òΑλλαγή ή επέκταση δρομολογίων με βάση την μέχρι σήμερα εμπειρία. Σύνδεση με σχολεία, αθλητικό κέντρο Εργάνης.
òΗ σήμανση (στοπ – προτεραιότητα), τοποθέτηση κώνων .
òΤεχνική υποστήριξη για να αντιμετωπίζονται μια σειρά καθημερινά προβλήματα ώστε να γίνονται τα δρομολόγια των λεωφορείων στο χρόνο που έχει προγραμματιστεί.
òΤη νομική προστασία εργαζόμενων και επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος.
òΚαθαρισμός και απολύμανση των λεωφορείων.
òΧρειάζεται ο Δήμος να αλλάξει πολιτική και να μην παραχωρεί άδεια λειτουργίας σε μεγάλα καταστήματα – Σούπερ Μάρκετ κ.λπ., εάν δεν έχουν εξασφαλίσει χώρο στάθμευσης τουλάχιστον για τα αυτοκίνητα του ανεφοδιασμού τους. Να προσδιοριστούν συγκεκριμένες ώρες και χώρος για την τροφοδοσία των καταστημάτων.
Απαιτείται να αντιμετωπισθεί ιδιαίτερα το πρόβλημα που δημιουργείται τις βραδινές ώρες, εξ αιτίας των παρκαρισμένων αυτοκινήτων που καθιστούν σε πολλούς δρόμους το πέρασμα των λεωφορείων αδύνατο. Με δεδομένη την περιορισμένη επιβατική κίνηση μετά τις 6 μ.μ., ίσως είναι σκόπιμο να σταματά αυτή την ώρα η λειτουργία της Δ. Συγκοινωνία ή να συνεχίζει με διαφορετική διαδρομή.
Απαιτείται ακόμη καλύτερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών που εμπλέκονται με τη λειτουργία της Δ . Σ π.χ ( Δ. Αστυνομία), και να εξετασθεί το ενδεχόμενο η Δ.Σ. να αποτελεί αυτοτελές τμήμα λειτουργίας.
Οι εργαζόμενοι και το σωματείο δεν είμαστε διατεθειμένοι να παρακολουθούμε με απάθεια τα προβλήματα αυτά και απαιτούμε την επίλυσή τους. Διαφωνούμε με πολιτικές που μιλάνε για την κατάργηση της δωρεάν Δ. Συγκοινωνίας και τη μεταφορά της στη Δημοτική Επιχείρηση ή στη πλήρη ιδιωτικοποίηση της.
Είμαστε αντίθετοι με αντιλήψεις που θέλουν το σωματείο των εργαζομένων να μην ασχολείται με τον τρόπο λειτουργίας των υπηρεσιών και τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πολίτες.
Οι εργαζόμενοι διεκδικούμε το δικαίωμα στη μόνιμη σταθερή εργασία με ανθρώπινες συνθήκες αλλά ταυτόχρονα είμαστε υποχρεωμένοι στο μέτρο που μας αναλογεί, να προσφέρουμε σύγχρονες υπηρεσίες στους πολίτες. Με αυτή την πολιτική προσεγγίζουμε τα προβλήματα και επιδιώκουμε ο Δήμος να έχει κοινωνικά χαρακτηριστικά στη λειτουργία του.
Αντιπαλεύουμε τις πολιτικές που θέλουν τους Δήμους να λειτουργούν ως επιχειρήσεις και αντιμετωπίζουν τους πολίτες ως πελάτες χρήστες των δημοτικών υπηρεσιών και τους εργαζόμενους στους Δήμους με περιορισμένα δικαιώματα.
Πιστεύουμε ότι η Δ. Συγκοινωνία μπορεί να λειτουργεί δωρεάν και να βελτιώνεται συνεχώς, αρκεί να βρεθεί στο κέντρο της προσοχής της Δημοτικής Αρχής.
Στόχος όλων μας πρέπει να είναι η Δωρεάν Δημοτική Συγκοινωνία να χρησιμοποιείται από όλο και περισσότερους πολίτες, ώστε να συμβάλλει στο περιορισμό της χρήσης του Ι.Χ. και στη μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος.
Ο περιορισμός της χρήσης του Ι.Χ. απαιτεί άλλες κεντρικές πολιτικές και ριζική αλλαγή της νοοτροπίας και του καταναλωτικού προτύπου που κυριαρχεί στη ελληνική πραγματικότητα. Η Δ.Σ. μπορεί να παίξει ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση στο βαθμό που εξυπηρετεί πραγματικές ανάγκες για τη μετακίνηση των πολιτών.
Στην κατεύθυνση αυτή χρειάζεται ο Δήμος να πραγματοποιήσει έρευνα, και οι πολίτες να εκφράσουν την άποψη τους για τη Δ.Σ. Η έρευνα αυτή θα μπορούσε να γίνει με τη συνδρομή του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, από διαπαραταξιακή επιτροπή στην οποία θα συμμετέχει και το σωματείο των εργαζομένων.
Με τις παραπάνω σκέψεις θέλουμε να συμβάλλουμε στην επίλυση των προβλημάτων και να στηρίξουμε το παρόν και το μέλλον της δωρεάν Δημοτικής Συγκοινωνίας.