Τρίτη, 20 Μαΐου 2003

Ο ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ:

«ΟΙ ΑΚΡΙΒΟΠΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΧΟΥΝ «ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ» ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ»

Ή «ΠΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΟΧΟΣ»

Τις τελευταίες ημέρες ανακοινώθηκε από τη Δημοτική Αρχή του Βύρωνα η δημιουργία προγράμματος για τη συμμετοχή εθελοντών στη φύλαξη της πόλης που θα πλαισιώνει το έργο της δημοτικής αστυνομίας, που επίσης δημιουργείται, καθώς και της ΕΛ.ΑΣ.

Πρόκειται για μία βαθιά αντιδραστική τομή στην τοπική κοινωνία του Βύρωνα, στην οποία δίνεται μεγάλη σημασία και ασχολείται μαζί της άμεσα και η κυβέρνηση, δια μέσου των μηχανισμών του Υπουργείου και του υπουργού Δημοσίας Τάξης. Πρώτη φορά καλούνται πολίτες να συμμετέχουν σε ομάδες «κοινωνικής φύλαξης», φύλαξης της πόλης. Ποιο θα είναι το έργο τους; Για να μην υποθέτουμε ας θυμηθούμε τα κατορθώματα της δημοτικής αστυνομίας του δήμου της Αθήνας. Ας θυμηθούμε ότι κυρίως χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται ως ένας μηχανισμός είσπραξης από τους πολίτες με τη διαδικασία προστίμων για αυτοκίνητα, δίωξης των αστέγων και των εξαθλιωμένων που προσπαθούν να ζήσουν στο περιθώριο των δρόμων (μέχρι περιπτώσεις ξυλοδαρμών έχουν καταγγελθεί), περιορισμού των δημοκρατικών δικαιωμάτων απαγορεύοντας σε αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν τηλεοπτικά κανάλια και μηχανισμούς για να μεταφέρουν απόψεις (μικρά κόμματα, οικολογικές ομάδες, σωματεία κ.α.) την αφισοκόλληση και το μοίρασμα ανακοινώσεων. Ας θυμηθούμε και τις ομάδες «αγανακτισμένων πολιτών», που θεωρώντας ότι παίρνουν το νόμο στα χέρια τους, έχουν δείρει και πυροβολήσει (κατά περίσταση) μετανάστες αλλοδαπούς και συνδικαλιστές, και που όπως αποδείχτηκε είχαν πολύ καλή σχέση με την αστυνομία (π.χ 1998 διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και δολοφονική επίθεση στο μέλος της ΕΦΕΕ Δημήτρη Κουσουρή) μένοντας στις περισσότερες περιπτώσεις ασύλληπτες.

Στη περίπτωση του Βύρωνα πάμε ακόμη πιο πέρα. Δεν έχουμε να κάνουμε με ένστολο σώμα απλώς, αλλά με μια ομάδα πολιτών που θα συγκροτηθεί, θα περιπολεί και θα παρακολουθεί γενικά δραστηριότητες άλλων πολιτών στην πόλη. Πρακτικά επισημοποιείται ο ρόλος του χαφιέ στη σύγχρονη εποχή. Σε μια κοινωνία που οι πράκτορες και η ασφάλεια αλωνίζει, που σε κάθε γωνιά σε περιμένει και μία κάμερα καλείται ο πολίτης να παρακολουθεί και να αναφέρει τι κάνει ο διπλανός του. Πρόκειται για αμερικανόπνευστη λογική που δεν αντιμετωπίζει την εγκληματικότητα ούτε προσφέρει ασφάλεια, αλλά προωθεί μία κοινωνία σε ενοχοποίηση και σε παρακολούθηση ενώ βάζει στο στόχαστρο βασικές κοινωνικές και πολιτικές δραστηριότητες. Η ιστορική μνήμη μας δείχνει πως την ίδια λογική και πρακτική είχε εφαρμόσει το ναζιστικό κόμμα λίγο προτού γίνει εξουσία στη Γερμανία του ΄39.

Ο δήμος του Βύρωνα προχωρά σε αυτό το επικίνδυνο πείραμα όχι ανύποπτος. Σε πλήρη συντονισμό με τις κυβερνητικές επιδιώξεις υλοποιεί τη δημοτική αστυνομία (που ήταν εκτός άλλου και προεκλογική εξαγγελία) και προχωρά πιο αντιδραστικά συγκροτώντας ένα εθελοντικό σώμα, που άσχετα με το τι αφορμή θα ξεκινήσει, έχει κάθε δυνατότητα να πάει πολύ πιο πέρα και να αξιοποιηθεί εναντίον βασικών δημοκρατικών ελευθεριών.

Έχουμε τη γνώμη πως ο εργαζόμενος κόσμος του Βύρωνα κυρίως πλήττεται από την ανεργία, την ακρίβεια, από κακοπληρωμένες δουλειές, από σπαστά ωράρια και απλήρωτες υπερωρίες, από άσχημες συνθήκες εργασίας από προβλήματα που καμία κρατική ή δημοτική εξουσία ποτέ δεν τα έλεγξε και δεν παρακολούθησε. Αντίθετα η δημοτική αρχή και τα (ήδη υψηλά) δημοτικά τέλη αύξησε, και σε δραστηριότητες πολιτισμού και άθλησης επέβαλλε εισιτήριο (για να παίξεις μία μπάλα σήμερα με το φίλο σου πρέπει να πληρώσεις αν βρεις βέβαια γήπεδο). Μετά από αυτά για να βεβαιώσει ότι κανείς δεν θα διαμαρτυρηθεί δημιουργεί και ένα θεσμό χαφιεδοποίησης.

Καλούμε τη δημοτική αρχή έστω και τελευταία στιγμή να μην προχωρήσει σε αυτό το ολίσθημα. Καλούμε τον κάθε δημοκρατικό πολίτη να αναλογιστεί τις προεκτάσεις και τις στοχεύσεις αυτού του εγχειρήματος και να αντισταθεί στην ποινικοποίηση των κοινωνικών και πολιτικών δραστηριοτήτων. Καλούμε κάθε δημότη να μη γίνει εθελοντής χαφιές.

Μάρτιος 2005