Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2008

ΑΡΘΡΟ ΣΕ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΡΙΝ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ

ΔΗΜΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΦΑΙΜΑΞΗΣ
Στο τέλος κάθε χρόνου οι δήμοι καθορίζουν τον προϋπολογισμό του επόμενου με αύξηση των δημοτικών τελών και φόρων. Έτσι και φέτος ακολουθώντας την πολιτική της κυβέρνησης, ρίχνουν τα βάρη της κρίσης στις πλάτες των κατοίκων. Αν κάπου δεν βάζουν αύξηση είναι γιατί ήδη έχουν φτάσει σε υπέρογκα επίπεδα από τα προηγούμενα χρόνια και έχουν δημιουργήσει μεγάλη δυσαρέσκεια και αντιδράσεις.
Τα Δ.Τ. και οι Δ.Φ. είναι μηχανισμός αφαίμαξης των εργαζόμενων. Ο τρόπος υπολογισμού τους είναι κοινωνικά άδικος και ισοπεδωτικός. Χαμηλόμισθοι, χαμηλοσυνταξιούχοι, μεγαλοϊδιοκτήτες πληρώνουν με τα ίδια κριτήρια τους αντίστοιχους φόρους. Τα ίδια λεφτά πληρώνει ένα ανήλιο παλιό υπόγειο με μια πολυτελή κατοικία για την ίδια επιφάνεια. Ο τρόπος είσπραξης είναι εκβιαστικός γιατί μπαίνει στο λογαριασμό της ΔΕΗ και δεν μπορεί κάποιος να πληρώσει μόνο την κατανάλωση του ρεύματος, χωρίς να πληρώσει τα υπόλοιπα.
Οι δήμοι μέσω των τελών εισπράττουν εκατομμύρια ευρώ. Παράδειγμα ο Δήμος Βύρωνα μέσα από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ το 2008 θα εισπράξει από τα δημ. τέλη, που θεωρούνται ανταποδοτικά, δηλαδή κατευθύνονται στην καθαριότητα, 7,2 εκατ. €, από τα δυνητικά τέλη (νέο χαράτσι) 3,5 εκατ. €, από το τέλος ακίνητης περιουσίας 650 χιλ. €, από το δημ. φόρο 150 χιλ. €.. Ενώ, χαρατσώνει και με άλλους τρόπους όπως από τα παράβολα των μεταναστών που θα εισπράξει 250 χιλ.ς €, από το νεκροταφείο 7,1 εκατ. €., κ.α. Χαρακτηριστικά από τα συνολικά έσοδα μόνο το 1/3 είναι από κρατική επιχορήγηση, ενώ τα 2/3 προέρχονται από άμεσους δημοτικούς φόρους. Και είναι αποδεκτό από τους δήμους ότι τελικά η κρατική επιχορήγηση δεν δίνεται στο σύνολό της. Τα στοιχεία τους λένε για 9 δισ. € χρέη του κράτους προς τους δήμους. Αλλά και η κρατική χρηματοδότηση προέρχεται από φορολόγηση των εργαζόμενων. Επίσης, από το 2009 θεσμοθετείται το 90% των τελών κυκλοφορίας να κατευθυνθεί στους δήμους για υπηρεσίες, που μεταφέρονται σε αυτούς χωρίς να έχουν μέχρι τώρα δοθεί οι αντίστοιχοι πόροι.
Η συνήθης τακτική των δημάρχων είναι η αύξηση των δημοτικών φόρων τα 3 πρώτα χρόνια της θητείας και το πάγωμα την προεκλογική χρονιά. Η ευχέρεια τους να επιβάλλουν χωρίς μέτρο οποιεσδήποτε αυξήσεις είναι υπό την κάλυψη της κεντρικής εξουσίας. Η επιβολή στο Βύρωνα νέου δημοτικού φόρου, που ονομάστηκε δυνητικό τέλος και αύξησε κατά 76% τα δημοτικά τέλη εγκρίθηκε και από την Περιφέρεια, παρά την προσφυγή κατοίκων και παρατάξεων και παρότι υπήρχε κυβερνητική εξαγγελία ότι δεν θα υπάρχουν αυξήσεις πάνω από 4%. Αντίθετα, ο δήμος δεν εναρμονίστηκε με την γνωμοδότηση του Συνήγορου του Πολίτη, που έκρινε την επιβολή παράνομη και όχι μόνο δεν επέστρεψε, αλλά συνεχίζει να εισπράττει τα ποσά, που η δικαιολογία είσπραξης τους ήταν και η απαλλοτρίωση χώρων, που όμως τελικά παραχωρούνται σε κατασκευαστικές εταιρείες για την κατασκευή και εκμετάλλευση πολυώροφων πάρκινγκ για 25 χρόνια.
Η κυβέρνηση σε συνεργασία με την ΚΕΔΚΕ καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο για το νέο ρόλο των δήμων, ρόλο αποκεντρωμένου-τοπικού κράτους με όλα τα αντιδραστικά χαρακτηριστικά του. Φορομπηξία, αναδιανομή πόρων προς το κεφάλαιο, συρρίκνωση των όποιων κοινωνικών παροχών, ανταποδοτική λειτουργία για την παροχή υπηρεσιών, μηχανισμοί καταστολής. Οι κάτοικοι καλούνται να συνεισφέρουν, γιατί δήθεν ο δήμος δεν βγαίνει, στα τροφεία των παιδικών σταθμών, στην είσοδο σε χώρους άθλησης, σε πολιτιστικές δραστηριότητες και σε μια σειρά άλλες υπηρεσίες που είναι υποχρεωμένοι οι δήμοι να παρέχουν. Ενώ, ταυτόχρονα όσοι έχουν νεκροταφεία εισπράττουν και από κει τεράστια ποσά, εκμεταλλευόμενοι την περίσταση.
Κάτω από αυτή τη οπτική εμείς σαν Αριστερή Παρέμβαση Βύρωνα, προτείναμε για μια ακόμα φορά στο τελευταίο δημοτικό Συμβούλιο την κατάργηση του νέου δυνητικού τέλους (χαράτσι) που έχει επιβληθεί, τη δραστική μείωση των υπόλοιπων δημοτικών τελών και φόρων για το έτος 2009 και να παρθεί απόφαση για απαίτηση απόδοσης από την κυβέρνηση των οφειλόμενων ποσών προς το δήμο.
Τονίσαμε ότι τη φετινή περίοδο που μειώνεται η αξία του εργατικού εισοδήματος, που μεγαλώνει η ακρίβεια, που η οικονομική κρίση δημιουργεί δυσκολότερες συνθήκες για την επιβίωση των εργαζομένων, απαιτείται να υπάρξουν από την πολιτεία μέτρα ανακούφισης και οι δήμοι να μειώσουν τη φορολογία των κατοίκων και να μεριμνήσουν για κοινωνική πολιτική.
Συνολικά, χρειάζεται να προβληθεί μια άλλη απαίτηση για την κατάργηση όλων των κοινωνικά άδικων φόρων που εισπράττονται μέσω των δήμων, καθώς και η κατάργηση πληρωμής κοινωνικών υπηρεσιών, όπως των τροφείων στους παιδικούς σταθμούς σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που θα αντιπαλεύει όλη τη φορολογική ληστεία των χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων. Φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης και εκκλησιαστικής περιουσίας, των συναλλαγών στο χρηματιστήριο και των κερδών στην αγοραπωλησία μετοχών. Αύξηση της φορολόγησης των εσόδων των μεγάλων επιχειρήσεων. Μείωση του ΦΠΑ και άμεση κατάργηση του στα βασικά είδη διατροφής. Κατάργηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης. Δωρεάν δημόσιες συγκοινωνίες. Μείωση των τιμολογίων ηλεκτρικού, νερού, αποχέτευσης. Κατάργηση των δημοτικών φόρων για κατοικίες μέχρι 120 τ.μ..
Τζιορτζιώτης Σταύρος Δημοτικός Σύμβουλος Αριστερής Παρέμβασης Βύρωνα